Knasig fundering eller bara en teori? Hur känner du..



Vad är känslor? Hur ska man kunna förklara dem? Man säger, jag älskar dig, jag hatar dig, jag är hungrig. Men är det man säger det man verkligen menar? Ofast är det inte så. Det vet jag. För när jag säger till johan att jag älskar honom så menar jag att jag "älskarälskarälskarälskarälskarälskar..osv" honom och för att det ska funka så har man en förkortning, alltså "jag älskar dig". Sen kanske man rent av avskyr någon, kanske så mycket att man önskar att den personen fick någon ny konstig sjukdom så den måste låsas in i karantän resten av livet där ingen någonsin kan komma och hälsa på! Säger man så? Mja, man kan men för att förenkla det så säger man kanske, - njee jag tycker mindre om den personen. Varför? Ja, bra fråga. Det försöker jag lista ut. Kanske för att det är enklare eller så är det helt enkelt så människan är uppbygd, ljuga och förenkla saker och ting för att slippa jobbiga situationer.

Idag har jag varit arg, ledsen, sur, elak, lite glad, förbannad, illamående. Ja, för att sätta ljugiga och förenklade ord på känslan alltså. För vet ni vad jag kom fram till? Jo, det finns inga riktiga ord att sätta på känslor. För alla känner olika och alla har olika ljugord. Tänk vad svårt livet är alltså.,
Denna knasiga Sofia fundering kom jag på när jag skulle skriva ett julkort till Johan och visste inte hur jag skulle formulera mig i ord för att han skulle förstå hur mycket jag älskar honom. Vet ni vad jag skrev? "Jag älskar dig föralltid". Allt jag kom fram till. Men ja. Det får duga ändå, och jag tror det duger för honom med, iallafall tills efter jul då jag tar fram denna teori. Då känns det kanske inte lika roligt längre.

Är du arg?
Ja!
Men hur ska man veta hur arg då? Jättearg, eller kanske bara lite arg? Ska man säga det då? Äh., nu släpper jag detta. haha. Nu ska jag ringa Johan och planera en julklappar åt da familia!

Seya

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0